Disciplinespecifieke competenties voor de psychopedagogisch werker of consulent

DE PSYCHOPEDAGOGISCH WERKER OF CONSULENT

- Heeft een grondige* kennis van
  • Taal- en spraakontwikkeling
  • Kennis van studie-en beroepskeuzeprocessen en –taken
  • Ontwikkelingspsychologisch model van kiezen
  • Normaalontwikkeling van kinderen (ontwikkelingspsychologie)
  • Cognitieve ontwikkeling
  • Werkhouding en werktempo
  • Leerproblemen en leerstoornissen
  • Gedragsproblemen- en stoornissen
  • Emotionele problemen en stoornissen
  • Diagnostische besluitvorming inzake L&S, OLB en PSF
  • Handelingsgerichte diagnostiek
  • Onderzoeksmethodes (observatie, (correct) gebruik van vragenlijsten, observatieschalen, interviews, diagnostische instrumenten, …) kennen en gericht kunnen inzetten
  • Onderwijswetgeving, onderwijsstructuren en onderwijsaanbod
  • Regelgeving inzake instap/overstap naar/in BuO en GON
  • Vertrouwd met elke wetenschappelijke kaders ( bijv. Leertheoretische principes, systeemdenken,…)
  • Veranderingsprocessen en gedragsverandering
- Heeft een goede** kennis van
  • Statistiek (voor interpretatie van resultaten van onderzoeken)
  • Begeleidingsmethodieken en interventies (vb. consultatieve llnbegeleiding)
  • (regionaal) Netwerk van welzijns- en gezondheidsvoorzieningen
  • Lezen en spelling
  • Leer- en studiemethode
  • Motivatie bij leren
  • Uitstelgedrag bij leren
  • Aandacht en concentratie bij leren
- Heeft een basiskennis*** met betrekking tot
  • Didaktiek en didactische principes
  • psychosomatische klachten
  • Psychomotoriek tot DCD

- Kent de afspraken en de criteria voor verwijzing naar het netwerk, in het bijzonder het
   netwerk van logopedisten, psychomotoor therapeuten, psychologen, psychotherapeuten en verwante diensten  
  (CAR, COT…)

(*grondige kennis: theoretisch-wetenschappelijke kennis, incl. kennis van het
diagnostisch instrumentarium en effectieve begeleidingsmethoden)

(**goede kennis: voornamelijk praktische kennis)

(***basiskennis: kennis van de grote principes)